Safely arrived

14 juli 2018 - Daneș, Roemenië

Hallo allemaal,

Hier is mn eerste reisblog vanuit Danes.

Donderdag
En toen was ik in een hostel in Roemenië. Wauw! Wat is het goed om weer terug in het prachtige Roemenië te zijn! Met de mooie landschappen. De prachtige heuvels. Het toch wel wat ongestructureerde verkeer. De vriendelijke en behulpzame mensen in het hostel. De gekleurde huizen en zo kan ik nog wel even doorgaan. I love it to be back!
De eerste avonturen zijn ook al weer een feit. Alleen de weg vinden op het vliegveld in Nederland was al een uitdaging. Waar moet ik inchecken? Naar welke gate moet ik? Ik denk dat mijn familie zich suf heeft gelachen om de berichten die ik stuurde in de groepswhatsapp. Terwijl mijn zwager een uur voor zijn vlucht nog in Een taxi zat, was ik 2 uur voor mijn vlucht al door de douane. Eén van de updates die ik hen stuurde vanaf vliegveld Eindhoven was; "Status: wc, gewacht, gekeken op bord (waar gate bekend gemaakt zou worden), gewacht, wc, gekeken op bord." Ja, ik was nerveus. Gelukkig was ik ruim op tijd en ging alles goed. Vervolgens het vliegtuig in en weg was ik om ruim 2 uur later aan te komen in Roemenië.
Daar wilde ik eerst even geld pinnen voor het hostel en het vervoer van het vliegveld naar het hostel. Dus ik zocht een geldautomaat op, en ging daar geld pinnen. Tenminste.... Ik had alle stappen uitgevoerd en toen kreeg ik wel een bon en mijn pas terug, maar er kwam geen geld.
Dus ik ging naar degene toe die mij ophaalde van het vliegveld en legde het probleem uit. Gelukkig kon hij goed Engels. Hij liep met me mee en samen probeerden we het nog een keer. Maar nee hoor, er kwam geen geld uit. Dus we gingen het bij een ander geldautomaat op het vliegveld proberen. Maar ook daar kwam geen geld uit.
De chauffeur stelde toen voor om naar het centrum te gaan en daar wat banken te proberen. Zo gezegd zo gedaan, maar na het bezoeken van 2 banken had ik nog geen geld. Ondertussen had ik naar mijn bank gebeld, maar daar waren ze te druk om op te nemen.
Dan maar naar het hostel. Misschien kon ik daar wel gewoon met mn pinpas betalen. Op hoop van zegen. Maar helaas, ook daar lukte het niet. Bij het hostel legde ze me uit dat je normaal een hostel niet binnenkomt zonder te betalen maar dast ze voor mij een uitzondering maakten. Thanks a lot! Maar ik moest het probleem natuurlijk wel snel oplossen. Uiteindelijk hoorde ik dat de oorzaak een storing was bij alle Nederlandse banken. Later op de avond lukte het wel om te betalen.

Verder is het hier prima. Heb een mooie kamer in het hostel met een tv dus ik kan mooi mn Roemeens oefenen. ;)

Vrijdag
Vanochtend na het ontbijt moest ik met een taxi naar de groep uit Zwitserland die bij een conferentie in Cluj-Napoca waren. Maar ik had nog steeds geen contant geld en pinnen in een taxi kan niet. Een vrouw uit een hostel legde mij uit waar ik een bank kon vinden, en ik ging op stap. Onderweg kwam ik mooie gebouwen tegen en daar moest ik natuur even een foto van maken😁De bank had ik al snel gevonden en ik was blij toen er geld uit de bank kwam. En even later zat ik in een taxi. De taxichauffeur sprak geen Engels maar snapte wel waar ik heen moest. Na de halve stad door te zijn gereden, arriveerde ik bij de groep uit Zwitserland. Daar heb ik de rest van de middag meegedaan aan de conferentie.
Vervolgens hebben we denk ik 3 uur in de auto gezeten op weg naar een pizzarestaurant in Sighisoara. Dit is een grote stad vlakbij Danes, het dorp van de gastgezinnen waarin we verblijven. Na een heerlijke maaltijd reden we naar Danes en zag ik daar eindelijk het gastgezin weer na een jaar. Het was tof om ze weer te zien.

Zaterdag
Vandaag hebben we een rustdag. Wat inhoud dat we vanochtend ochtendgymnastiek deden. We gingen onder andere hardlopen en sprinten. Best een uitdaging als je dat niet gewend bent. Haha. Maar ik heb het gered.
Daarna ontbeten en lekker gedoucht. Nu hebben we stille tijd. Het is tof on daar de ruimte voor te hebben. Ik gebruik hiervoor het boekje "Here I am" waarin je in de huid kruipt van een bijbels persoon en dan je eigen leven naast dat van hen te legt doormiddel van het beantwoorden van vragen en het lezen in de bijbel. Het is tof dat daar hier tijd voor is. In Nederland neem ik er vaak niet de tijd voor. Maar hier wordt stille tijd ingepland. We leven nu van 12 tot 2 in stilte.

Nou, dit was het dan. Ik hoop dat het niet te lang was ;) Ik ga weer verder met mijn dingen hier.

Fijn weekend!

La revedere (tot ziens)

1. Jani:
    14 juli 2018
    Zie je wel, het lukt je allemaal wel😉. Heel veel plezier daar! LiefsXx
  2. Joep:
    14 juli 2018
    Leuk om te lezen tante Stien! Een hele fijne tijd daar! Geniet!
    Dikke kus van Joep
  3. Ilona:
    14 juli 2018
    Mooi verhaal! Ben benieuwd naar wat allemaal komen gaat.. in gedachten ben ik bij jullie in Roemenië. ;)